Tijdens het uitzonderlijke jaar 2020 met vrijwel geen concerten vanwege de wereldwijde pandemie kon meestercellist Kian Soltani een lang gekoesterde droom realiseren. Hij maakte nieuwe arrangementen van zijn favoriete filmmuziek voor een groot cello-ensemble en nam vervolgens alle partijen zelf op in een studio in Berlijn. Een ode aan de filmmuziek en aan de onbegrensde mogelijkheden van de cello.
Wie van strijkersmuziek en films houdt moet beslist Kian Soltani’s nieuwste cd Cello Unlimited beluisteren. Niet voor niets werd het album vorig jaar bekroond met een speciale OPUS KLASSIK, de prijs voor ‘Innovatieve Luisterervaring’. De Oostenrijks-Iraanse cellist maakte een heel persoonlijk album over zijn passie voor films. Niet alleen maakte hij prachtige arrangementen van zijn favoriete filmmuziek voor een groot cello-ensemble, hij nam vervolgens alle afzonderlijke partijen zelf op. Het lijkt dus of je één grote cellogroep hoort, maar in werkelijkheid bestaat het ensemble alleen uit Kian Soltani die alle partijen zelf heeft opgenomen en samengevoegd. Het resultaat is aantrekkelijk en inspireert luisteraars om beroemde films als Pirates of the Caribbean, The Lord of the Rings en The Da Vinci Code terug te kijken. Maar waar komt Soltani’s fascinatie voor films eigenlijk vandaan en welke rol speelt de muziek in de films die hij heeft geselecteerd?
Van Spider-Man tot The Lord of the Rings
Kian Soltani zal zijn eerste ontmoeting met Spider-Man nooit vergeten. Hij was pas tien jaar toen hij de eerste van Sam Raimi’s epische films over Peter Parker en zijn bovenmenselijke ‘spinachtige’ krachten zag. Hij was meteen gefascineerd door de beelden en de soundtrack en deze ervaring leidde tot een blijvende passie voor films en filmmuziek. Mooie films en de bijbehorende soundtracks van beroemde filmcomponisten als Hans Zimmer en Howard Shore inspireren Soltani al vele jaren en voor het album Cello Unlimited verzamelde hij de muziek van zijn lievelingsfilms. ‘Ik ben opgegroeid met deze films, afgezien van Schnittkes Tango voor de film Agony van Elem Klimov’, aldus Soltani. ‘Ze maakten indruk op me toen ik ze voor het eerst zag en de muziek greep me, ik luisterde vaak naar de soundtracks van mijn favoriete films.’ Als grote favoriet noemt hij The Lord of the Rings, mede dankzij de met een Oscar bekroonde filmmuziek van Howard Shore. ‘Zijn partituren spelen zo’n grote rol in de trilogie, niet alleen om de stemming te bepalen, maar ook om je door het verhaal te leiden. De muziek is bijna als een personage, of ondersteunt in ieder geval elk personage op een specifieke manier, net zoals in een goede opera.’ Wie de verfilming van deze trilogie van Tolkien heeft gezien zal waarschijnlijk de melodie van de elven en de hobbits herkennen, en ook de onheilspellende klanken van de duistere krachten van de magische ringen. Een andere favoriet is de indrukwekkende soundtrack van Hans Zimmer voor de film Pirates of the Caribbean. De fragmenten die Soltani heeft geselecteerd verklanken het karakter van Jack Sparrow en illustreren een paar belangrijke scènes uit de film. ‘Deze muziek ontroert me al sinds ik het als tiener voor het eerst hoorde.’
“Ze maakten indruk op me toen ik ze voor het eerst zag en de muziek greep me, ik luisterde vaak naar de soundtracks van mijn favoriete films”.
Cello Unlimited
De titel van de cd verwijst niet alleen naar de onbeperkte klankmogelijkheden van de cello, maar ook naar de veelzijdige kwaliteiten van Kian Soltani, hij is een waar multitalent. Tijdens de tournee met Amsterdam Sinfonietta is Soltani te horen als cellovirtuoos in meesterwerken van Haydn en als zanger zonder woorden in de liederen van Mendelssohn en Schubert. In het interview van Sinfonietta met Soltani omschrijft hij de veelzijdigheid van zijn instrument als volgt: ‘De cello kan zoveel: meespelen met de contrabassen tot een melodie spelen als een viool. Een cello beheerst het complete spectrum. Ik houd daarbij van de lange vloeiende melodielijnen. Een cello kan echt zingen. Dat kan niet op een piano. Lange lijnen die miljoenen nuances hebben, zoals de menselijke stem. Met mijn stem zing ik alleen onder de douche, maar de cello is mijn stem op het podium.’ Op het album Cello Unlimited vervult de cello van Soltani ook meerdere functies en omdat hij op deze cd zelf alle cellopartijen van zijn eigen arrangementen speelt, vervult Soltani zelf ook verschillende muzikale rollen: in de melodieën is hij de solist, in de tegenstemmen speelt hij kamermuziek en voor de baslijnen en de stuwende ritmische figuren is hij een tutti-orkestlid. Kian Soltani bewijst met deze cd ook dat hij een uitstekend arrangeur is. De cellist creëert een unieke klankwereld om zijn passie voor filmsoundtracks te vieren. ‘Alles wat je op dit album hoort, is alleen en exclusief gemaakt met mijn cello. De mogelijkheden van dit instrument zijn onbegrensd en oneindig, en dit album is een ode aan het instrument en ook aan epische filmmuziek.’
Noortje Zanen