fbpx

VEERE – De beroemde Franse klarinettist Olivier Patey speelt zondag zijn ‘favoriete compositie’ met zijn ‘favoriete strijkorkest’ in de ‘heel mooie stad’ Veere.

Als hij over anderen spreekt, komt hij superlatieven tekort, maar over zijn eigen status is hij onnodig bescheiden. ,,Befaamd? Dat weet ik niet.” De in Lille geboren klarinettist Olivier Patey speelt sinds 2013 in het Concertgebouworkest. Komend weekend komt hij naar Veere om tijdens het Sinfonietta String Festival Zeeland samen te spelen met Amsterdam Sinfonietta, het strijkensemble waarvan zijn vrouw deel uitmaakt. ,,Ik ken ze heel goed, want ik ga vaak naar concerten. Het is een ensemble als geen ander, echt de wereldtop.” Ze spelen ‘een van de beste muziekstukken dat ooit is geschreven’, het klarinetconcert van Wolfgang Amadeus Mozart. De componist schreef het kort voor zijn dood in 1791 voor zijn vriend Anton Stadler. Het originele manuscript voor bassetklarinet ging verloren, er bestonden alleen nog bewerkingen voor een gewone klarinet, die een hoger bereik heeft. Toen halverwege de vorige eeuw ontdekt werd dat de originele partituur kwijt was, werd de compositie van Mozart gereconstrueerd.


Buxushout

Patey speelt dat stuk op een bassetklarinet van buxushout, zoals het hoort in zijn ogen. ,,In de tijd van Mozart en Beethoven speelden musici op een klarinet van buxushout. Tot de tijd van Brahms was dat gebruikelijk, daar ligt de grens. Daarna werden door componisten als Mahler, Stravinsky en Ravel stukken gecomponeerd voor klarinetten van ebbenhout. Ik wilde graag een moderne klarinet met het hout van toen. Als je daar die oude composities mee speelt, klinkt het zoveel makkelijker. Het klopt helemaal, het klinkt naturel. Het klarinetconcert van Mozart klinkt daardoor logischer en met meer diepte. Ik hoop dat we het origineel dicht benaderen.”

Ik was meteen weg van de klarinet. Het was liefde op het eerste gezicht

In zijn ouderlijk huis in Lille klonk altijd muziek, vertelt Patey. Hij kreeg muziekles, zoals dat hoorde bij een goede Franse opvoeding, maar de piano waarmee hij begon bleek niet zijn instrument. ,,Daar had ik geen klik mee. ‘Als ik geen ander instrument mag spelen, stop ik’, dreigde ik mijn ouders. Ik mocht een klarinet proberen. Ik was er meteen weg van. Het was liefde op het eerste gezicht. Zowel fysiek als qua klank is het een instrument dat bij mij past.”


Waanzinnige solist

De in Nederland woonachtige musicus speelde inmiddels met de hoogst aangeschreven orkesten. En nu dus ook, voor de tweede keer, met het ensemble waarin zijn vrouw speelt. ,,Dat is niet de reden hoor”, benadrukt directeur Joost Westerveld van Amsterdam Sinfonietta. ,,De reden is dat hij zo’n geweldige klarinettist en waanzinnige solist is.”

Vier jaar geleden vond het eerste Sinfonietta String Festival Zeeland plaats en komend weekend eigenlijk pas het tweede. ,,Vanwege corona kon een editie niet doorgaan en vorig jaar moesten we het houden bij een online editie.” In Veere en Middelburg heeft het orkest, dat jaarlijks de hele wereld afreist, een plek gevonden om alle facetten van het strijkorkest aan bod te laten komen, vertelt Westerveld. In de Grote Kerk speelt het volledige orkest twee keer (zaterdagavond en zondagmiddag) met gastmusici, op zondagochtend wordt in de Zeeuwse Concertzaal in Middelburg een kamermuziekconcert gegeven en en zaterdagmiddag begint het festival met kleinschalige concerten op historische locaties.


Vakantie

Westerveld: ,,Het voelt als een soort vakantie. We willen de komende jaren een publiek opbouwen in Zeeland, maar van onze vaste achterban komen ook veel mensen naar het festival.” Patey: ,,Het is een feest om in prachtige steden als Veere en Middelburg te spelen.”

Ernst Jan Roozendaal

Dit artikel verscheen eerder in de Provinciale Zeeuwse Courant. Lees het originele artikel hier.

Ontvang de nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws.