fbpx

Violiste Antje Weithaas en Amsterdam Sinfonietta weten elkaar wederom te vinden. Ditmaal is Weithaas te gast in een programma met werken van Dvořák, Widmann en Mozart. De rol van gastconcertmeester combineert ze moeiteloos met die van solist, samen met altviolist Georgy Kovalev is ze te horen in Mozarts Sinfonia Concertante.

De Duitse violiste Antje Weithaas is in Hannover wanneer ik haar spreek. Ze is daar voor de finale van de Joseph Joachim Violin Competition, een prestigieuze vioolcompetitie waar ze sinds 2019 als artistiek leider bij betrokken is. In 1991 nam ze zelf de prijs in ontvangst, achteraf het startschot voor haar internationale carrière.

Tegenwoordig combineert Weithaas haar solocarrière met een docentschap aan de Hochschule für Musik Hanns Eisler in Berlijn. Daarnaast is ze regelmatig te gast als concertmeester en artistiek leider bij verschillende ensembles en speelt ze kamermuziek in uiteenlopende bezettingen.

‘Ik vind het allemaal even leuk. Het mooie is dat het één het andere aanvult. Of ik nu optreed met een groot symfonieorkest of kamermuziek speel, voor mij voelt het hetzelfde. Het gaat om het samen musiceren, de interactie met andere musici en of dat nu in een kleine of grote bezetting is maakt mij eigenlijk niet uit. Het is fantastisch dat ik de gelegenheid heb om in al die verschillende bezettingen te spelen.’

Creatief orkest

Bij Amsterdam Sinfonietta was Weithaas al meerdere keren te gast. ‘Ik kom hier graag, ik houd van de directheid en de oprechtheid van de musici in dit orkest. Daarbij gaat het er heel democratisch aan toe. Ik waardeer het dat iedereen input mag geven, dat laat de betrokkenheid van de musici zien en doet ook recht aan ieders professionaliteit. Sinfonietta is een open en creatief orkest, en dat merk je tijdens de concerten – er gebeurt altijd wel iets spannends.’

Op het programma staat Mozarts Sinfonia concertante, een virtuoos stuk waarin Weithaas samen met de aanvoerder van de alten, Georgy Kovalev, soleert. De twee kennen elkaar al jaren. ‘Georgy heeft nog les van mij gehad tijdens een masterclass. We komen elkaar regelmatig tegen en hebben in Amsterdam Sinfonietta al eerder samengewerkt. Dit stuk van Mozart is het belangrijkste werk dat er bestaat voor deze bezetting. Het zit vol met ornamenten en lyrische passages, eigenlijk is het een symfonie met daarbij twee solopartijen die elkaar afwisselen en aanvullen. De dialoog tussen de twee solisten is heel bepalend voor dit stuk. Georgy is een serieuze en boeiende musicus, dus ik kijk er enorm naar uit om dit werk met hem uit te voeren.’

Nieuw werk en gouwe ouwe

Een maand voordat ze in Amsterdam Dvořáks Serenade met Sinfonietta uitvoert, speelt ze hetzelfde werk meerdere keren met Camerata Bern, het Zwitserse kamerorkest waarvan ze tussen 2009 en 2018 artistiek leider was. ‘Dat stuk ken ik door en door. Ik heb het indertijd ook opgenomen met Camerata Bern. Toch verveelt het nooit, want elke uitvoering is anders en uniek. Ik ben overigens heel trouw aan de partituur, daar wijk ik zelden van af. Het zijn steeds opnieuw de musici die de partituur kleur geven en zo ervaar ik de rijkdom van het werk keer op keer.’

De overige werken op het programma met Amsterdam Sinfonietta zijn van Jörg Widmann, een componist met wie Weithaas nauw samenwerkt; ze nam onder meer zijn Concerto for Violin and Orchestra (2015) op. ‘Zijn twee stukken Aria en Jagdquartett die we van hem spelen, heb ik nooit eerder uitgevoerd, dus dat is een leuke uitdaging van deze reeks. Het orkest speelt Aria vaker, dat vormt alvast een goede basis.’

De titel van Widmanns Jagdquartett is ontleend aan één van Mozarts strijkkwartten. ‘Voor mij weerspiegelt dit stuk de onrust en de jachtigheid van het moderne leven’, aldus Weithaas. ‘Al die ‘jachtige’ elementen vinden hun weerklank in dit stuk, het is gewoon muziektheater!’

Widmann schreef zijn Jagdquartett voor strijkkwartet, bassist Marijn van Prooijen maakte een versie voor strijkorkest. ‘Toen ik Jörg erover sprak, was hij heel enthousiast en nieuwsgierig naar hoe het zal klinken in een grotere bezetting. Dat blijft natuurlijk altijd het verrassende: hoe iets in samenspel vorm krijgt.’

Inge Jongerman

Lees meer over het programma Sinfonia concertante.

Ontvang de nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws.