Amsterdam Sinfonietta verwelkomt deze maand vijf masterstudenten van het Conservatorium van Amsterdam. Aan het begin van dit seizoen wonnen zij via audities een plek in de Sinfonietta Academy, binnenkort mogen ze meespelen met Sinfonietta tijdens de tournee Sinfonia concertante. Wij stellen de masterstudenten graag aan je voor.
Amsterdam Sinfonietta en het Conservatorium van Amsterdam (CvA) zijn al jarenlang vaste partners. Eens per seizoen biedt het orkest de beste masterstudenten van de afdeling strijkers een talentontwikkelingstraject aan. De geselecteerde studenten worden gedurende één van onze projecten opgenomen in het ensemble: zij nemen deel aan het volledige repetitieproces en gaan vervolgens als volwaardig orkestlid mee op tournee, om zo ervaring op te doen met Sinfonietta’s unieke manier van samenspelen. De academisten van dit jaar zijn: Lucien Renette (viool 1), Davita Laseur (viool 2), Sedna Heitzman (altviool), Miles Mullin-Chivers (cello) en Mario Fernández (contrabas).
Lucien Renette
Lucien is net begonnen aan zijn master viool. Nadat hij vorig jaar zijn bachelorstudie aan het CvA bij Tjeerd Top afrondde, besloot hij om in Amsterdam te blijven voor een master bij twee docenten: Tjeerd Top en Vera Beths. ‘Die combinatie bevalt ontzettend goed!’, vertelt Lucien. Zijn studiekeus is uniek in zijn familie. ‘Ik kom uit het Noord-Brabantse plaatsje Gemert, en daar was klassieke muziek moeilijk te vinden. Mijn ouders luisterden ontzettend veel naar verschillende soorten muziek, maar juist niét naar klassiek. Die wereld heb ik zelf ontdekt.’
Hoewel Lucien veel ervaring heeft met kamermuziek (onder andere met zijn eigen ensemble het Otilka Quartet) en jeugdorkesten, heeft hij nog niet eerder in een professioneel strijkorkest gespeeld. ‘Ik vind Amsterdam Sinfonietta een heel inspirerend orkest, ze doen vaak nieuwe dingen en ik vind hun programmakeus altijd heel interessant. De combinatie tussen de intimiteit van kamermuziek maken en tegelijkertijd in een groep functioneren lijkt me heel inspirerend. Ik wist niet zeker of ik een kans maakte bij deze auditie, maar ik dacht: “niet geschoten is altijd mis”. En bovendien is het heel leerzaam om voor een externe jury te spelen. Ik ben ontzettend blij dat het zo goed is verlopen!’
Op welk stuk verheug je je het meest?
‘Natuurlijk hou ik van Mozart en Dvořák, maar ik heb vooral veel zin in het Jagdquartett van Widmann. Dat stuk is eigenlijk voor strijkkwartet bedoeld, maar we gaan het nu met het hele orkest spelen. Wat een geweldige kans dat ik zo’n uitdagend stuk met zulke geweldige musici mag uitvoeren!’
Davita Laseur
Davita begon op haar negende met vioollessen op de muziekschool in Harderwijk. Sinds 2017 studeert ze viool aan het CvA, eerst in de bachelor bij Vera Beths en momenteel zit ze in haar tweede jaar master bij Peter Brunt. ‘Volgend jaar doe ik in juni eindexamen en ook bij mijn studie geneeskunde zit ik in het laatste jaar. Gelukkig kon ik in de komende maanden veel tijd reserveren voor mijn vioolstudie, ik verheug me erop om heel veel muziek te maken.’
Davita treedt regelmatig op met verschillende kamermuziekensembles en ze heeft veel ervaring met jeugdorkesten, onder andere als concertmeester, maar ze speelde nog niet eerder in een professioneel orkest als Amsterdam Sinfonietta. ‘Ik heb auditie gedaan voor de Sinfonietta Academy omdat Sinfonietta één van de meest inspirerende ensembles is die ik ken. Ik vind de samenstelling heel gaaf, omdat het een klein strijkorkest is zonder dirigent waarbij er heel veel contact is tussen de musici. Daarnaast vind ik de programmering van het orkest heel vernieuwend. Ik word er heel blij van dat ik nu de kans krijg om dit zelf te ervaren. Ik heb zin om te leren hoe ik zo goed mogelijk kan functioneren in zo’n bezetting, en hoop ook veel technische dingen op te pakken.’
Op welk stuk verheug je je het meest?
‘Ik verheug me eigenlijk op alle stukken, om samen kamermuziek te maken op zo’n hoog niveau. Ik ben heel benieuwd naar het stuk van Widmann en Mozarts Sinfonia Concertante is één van mijn favorieten, wat een hemelse muziek!
Sedna Heitzman
Sedna begon op haar vijfde met vioollessen op de muziekschool van Alphen aan de Rijn. Ze volgde haar bacheloropleiding viool aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en daarnaast ontwikkelde ze een enorme passie voor altviool. Dit jaar is ze begonnen aan haar master altviool bij Marjolein Dispa en Nobuko Imai. ‘In Den Haag studeerde ik viool en was altviool mijn bijvak, maar in Amsterdam doe ik het andersom’, vertelt Sedna enthousiast.
Sedna is tevens altviolist in het succesvolle Viride Kwartet, ze treedt regelmatig op met andere ensembles en ze verheugt zich op de Sinfonietta Academy. ‘Ik ken Sinfonietta vrij goed. Ik heb naar veel cd’s geluisterd en vroeger ging ik vaak met mijn ouders naar concerten, ook naar Sinfonietta. De musici stralen veel enthousiasme uit en ze hebben op het podium onderling heel veel contact met elkaar, dat vind ik heel inspirerend. Ze maken kamermuziek met een strijkorkest, en dan zonder dirigent. Het lijkt me geweldig om zoiets zelf mee te mogen maken. En ik verheug me ook op de samenwerking met Antje Weithaas, haar interpretatie van Tsjaikovski’s Derde strijkkwartet is al heel lang een belangrijke inspiratiebron voor mijn strijkkwartet.’
Op welk stuk verheug je je het meest?
‘Dvořáks Serenade is natuurlijk geweldig, een iconisch werk, en Widmanns stuk lijkt me ook heel gaaf. Maar ik heb vooral zin in Mozart, zijn Sinfonia concertante is mijn favoriete stuk. Het is mijn droom om ooit een keer één van de solopartijen te spelen.’
Miles Mullin-Chivers
De Australische cellist Miles is net begonnen aan zijn master cello bij Gideon den Herder. Zijn bachelor rondde hij in 2017 af en hij heeft al een flinke carrière achter de rug. ‘Ik speelde onder andere met het Sydney Symphony Orchestra als gast-aanvoerder en tutti-speler en ik tourde door Australië met verschillende kamermuziekensembles, het was geweldig. Maar het laatste half jaar merkte ik dat ik er technisch niet echt op vooruit ging en ik had wat vervelende blessures. Ik studeerde gewoon te weinig en speelde te veel. Daar wilde ik iets aan doen. Samen met mijn vrouw, zij is klarinettist en speelde in hetzelfde orkest als ik, reisde ik naar Amsterdam voor de master-toelatingsexamens. Omdat we allebei werden aangenomen was de beslissing snel genomen!’
Miles speelde nog niet eerder in een professioneel strijkorkest, en daarom heeft hij ontzettend veel zin in de concerten met Sinfonietta. ‘Ik kende de naam van het orkest al dankzij Sinfonietta’s vorige aanvoerder van de cellogroep: Kaori Yamagami. Zij zit momenteel in haar proefjaar als aanvoerder van de cello’s van het Sydney Symphony Orchestra en ik heb een paar projecten met haar samengespeeld. Omdat ik nog maar net ben begonnen met mijn lessen bij Gideon vond ik het best vroeg om meteen aan het begin van het studiejaar al een auditie te doen, dus ik ben heel blij dat het is gelukt!
Op welk stuk verheug je je het meest?
‘Widmann wordt vast geweldig, wát een componist! Ik ken zijn werk vrij goed, omdat hij ook klarinettist is. Mijn vrouw speelt nu één van zijn klarinetstukken en de blazers van het Concertgebouworkest speelden laatst Widmanns Octet, wát een muziek. Geweldig dat we zijn Jagdquartet met het hele orkest gaan spelen!’
Mario Fernández
De Spaanse contrabassist Mario heeft zich net in Amsterdam gevestigd voor een master contrabas bij Olivier Thiery, die hij eerder had ontmoet bij een masterclass. Mario kende Amsterdam Sinfonietta nog niet, maar hij zag een poster in de lift van het CvA met de aankondiging van de audities voor de Sinfonietta Academy. ‘Tijdens de voorbereidingen van de auditie heb ik naar opnames van Sinfonietta geluisterd op Spotify, wat een goed orkest zeg! Ik ben ontzettend blij dat ik de auditie heb gehaald. Ik hou enorm veel van samenspelen en het is mijn droom om uiteindelijk een plek in een orkest te krijgen, dus dan is deze Academy een goede voorbereiding.’
Mario groeide op bij zijn grootouders op het platteland. Hij begon met contrabas spelen op zijn achtste en pas op zijn zeventiende besloot hij dat hij musicus wilde worden. Hij is in zijn familie de eerste en de enige die klassieke muziek speelt en hij wist als puber eigenlijk niet dat het volgen van professioneel muziekonderwijs een optie zou zijn voor hem. ‘Pas toen ik andere jonge, enthousiaste musici leerde kennen in de Spaanse jeugdorkesten ging er een wereld voor mij open en kreeg ik inspiratie om me in te schrijven bij het conservatorium van Salamanca. Dat ik nu ben aangenomen voor een master in de geweldige contrabasklas van Olivier, had ik toen nog niet kunnen vermoeden.’
Op welk stuk verheug je je het meest?
‘Ik verheug me op het hele traject, want het is voor mij de eerste keer dat ik in een professioneel strijkorkest speel. Er zijn voor dit programma maar twee contrabassisten opgesteld, de professionele aanvoerder en ik, dus daar ga ik vast heel veel van leren!’
Noortje Zanen
Lees meer over het programma Sinfonia concertante, waar de masterstudenten aan meewerken.