Bestel Amsterdam serie 20/21

Uit het hele aanbod m.u.v. Breder dan klassiek kunt u zelf uw eigen serie samenstellen. Vanaf drie concerten ontvangt u ca. 20% seriekorting. U kunt ook losse concerten bestellen. Dan betaalt u de normale prijs. Bij een bestelling van zes concerten of meer krijgt u bovendien een cd van Amsterdam Sinfonietta naar keuze cadeau. U kunt zelf stoelen kiezen. Selecteer per concert uw stoelen uit de getoonde, beschikbare plaatsen en bevestig uw keuze. Alle plaatsen zijn Rang 1, behalve voor het concert Forellenkwintet met de Amsterdam Sinfonietta Solisten koopt u Rang 1+ kaarten. Heeft u voor alle concerten van uw keuze stoelen of kaarten gereserveerd, gaat u dan naar de volgende stap om uw gegevens in te vullen. Hier kunt u uw bestelling nog wijzigen.

Stap 1 van 2
Pärt über Bach

do 15 okt 2020 - 18.30 uur, Muziekgebouw

Pärt über Bach

met Simone Lamsma

Losse kaartprijs € 40 / € 36 (Vrienden)
Serieprijs € 32 / € 28 (Vrienden)

Tabula Rasa is een van de eerste stukken die Pärt schreef in de kenmerkende minimalistische, verstilde stijl, waarmee hij zo beroemd is geworden. "De geluiden zijn er om de stilte te omringen", zei Pärt over zijn tintinnabuli-stijl. In de lange periode die hieraan voorafging verkeerde Pärt in een diepe crisis. In de zoektocht naar een nieuwe stijl verwerkte hij andere muzikale stijlen in collages. In Collage über B-A-C-H verweeft hij frasen van Bach met zijn eigen modernistische muziek, leidend tot een stuk vol spanning en contrastrijke klanken. Bach omlijst de muziek van de voorman van de nieuwe spiritualiteit. Simone Lamsma en Candida Thompson soleren in de werken van de twee spirituele grootmeesters.


Amsterdam Sinfonietta
Candida Thompson leiding en viool
Simone Lamsma viool

Bach Concert voor twee violen BWV 1060
Pärt Collage über B-A-C-H
Bach Sinfonia uit Cantate 'Ich hatte viel Bekümmernis', BWV 21
Pärt Tabula Rasa

Pärt über Bach

do 15 okt 2020 - 21.00 uur, Muziekgebouw

Pärt über Bach

met Simone Lamsma

Losse kaartprijs € 40 / € 36 (Vrienden)
Serieprijs € 32 / € 28 (Vrienden)

Tabula Rasa is een van de eerste stukken die Pärt schreef in de kenmerkende minimalistische, verstilde stijl, waarmee hij zo beroemd is geworden. "De geluiden zijn er om de stilte te omringen", zei Pärt over zijn tintinnabuli-stijl. In de lange periode die hieraan voorafging verkeerde Pärt in een diepe crisis. In de zoektocht naar een nieuwe stijl verwerkte hij andere muzikale stijlen in collages. In Collage über B-A-C-H verweeft hij frasen van Bach met zijn eigen modernistische muziek, leidend tot een stuk vol spanning en contrastrijke klanken. Bach omlijst de muziek van de voorman van de nieuwe spiritualiteit. Simone Lamsma en Candida Thompson soleren in de werken van de twee spirituele grootmeesters.


Amsterdam Sinfonietta
Candida Thompson leiding en viool
Simone Lamsma viool

Bach Concert voor twee violen BWV 1060
Pärt Collage über B-A-C-H
Bach Sinfonia uit Cantate 'Ich hatte viel Bekümmernis', BWV 21
Pärt Tabula Rasa

Pärt über Bach

za 17 okt 2020 - 18.30 uur, Muziekgebouw

Pärt über Bach

met Simone Lamsma

Losse kaartprijs € 40 / € 36 (Vrienden)
Serieprijs € 32 / € 28 (Vrienden)

Tabula Rasa is een van de eerste stukken die Pärt schreef in de kenmerkende minimalistische, verstilde stijl, waarmee hij zo beroemd is geworden. “De geluiden zijn er om de stilte te omringen", zei Pärt over zijn tintinnabuli-stijl. In de lange periode die hieraan voorafging verkeerde Pärt in een diepe crisis. In de zoektocht naar een nieuwe stijl verwerkte hij andere muzikale stijlen in collages. In Collage über B-A-C-H verweeft hij frasen van Bach met zijn eigen modernistische muziek, leidend tot een stuk vol spanning en contrastrijke klanken. Bach omlijst de muziek van de voorman van de nieuwe spiritualiteit. Simone Lamsma en Candida Thompson soleren in de hemelse werken van de twee spirituele grootmeesters.


Amsterdam Sinfonietta
Candida Thompson leiding en viool
Simone Lamsma viool

Bach Concert voor twee violen en strijkorkest, BWV 1060R
Pärt Collage über B-A-C-H
Bach Sinfonia; uit Cantate 'Ich hatte viel Bekümmernis', BWV 21
Pärt Tabula Rasa

Pärt über Bach

za 17 okt 2020 - 21.00 uur, Muziekgebouw

Pärt über Bach

met Simone Lamsma

Losse kaartprijs € 40 / € 36 (Vrienden)
Serieprijs € 32 / € 28 (Vrienden)

Tabula Rasa is een van de eerste stukken die Pärt schreef in de kenmerkende minimalistische, verstilde stijl, waarmee hij zo beroemd is geworden. "De geluiden zijn er om de stilte te omringen", zei Pärt over zijn tintinnabuli-stijl. In de lange periode die hieraan voorafging verkeerde Pärt in een diepe crisis. In de zoektocht naar een nieuwe stijl verwerkte hij andere muzikale stijlen in collages. In Collage über B-A-C-H verweeft hij frasen van Bach met zijn eigen modernistische muziek, leidend tot een stuk vol spanning en contrastrijke klanken. Bach omlijst de muziek van de voorman van de nieuwe spiritualiteit. Simone Lamsma en Candida Thompson soleren in de werken van de twee spirituele grootmeesters.


Amsterdam Sinfonietta
Candida Thompson leiding en viool
Simone Lamsma viool

Bach Concert voor twee violen BWV 1060
Pärt Collage über B-A-C-H
Bach Sinfonia uit Cantate 'Ich hatte viel Bekümmernis', BWV 21
Pärt Tabula Rasa

Road to Iran [afgelast]

vr 06 nov 2020 - 18.30 uur, Muziekgebouw

Road to Iran [afgelast]

met Kian Soltani en Kayhan Kalhor

Losse kaartprijs € 40 / € 36 (Vrienden)
Serieprijs € 32 / € 28 (Vrienden)

Voor Road to Iran heeft Amsterdam Sinfonietta de handen ineengeslagen met supertalent Kian Soltani, geboren in Oostenrijk maar van Iraanse afkomst, en de wereldberoemde Iraanse kamancheh speler Kayhan Kalhor. In dit programma komen de twee werelden van de Iraanse muziek en de westerse klassieke muziek samen. De Iraanse componist Farokhzad Layegh geeft de klassieke Perzische muziek een nieuwe dimensie door de Sus-Septed Tempi te schrijven voor een westers strijkorkest. Bij de Amerikaan Colin Jacobsen werkt het andersom; voor zijn poëtische, “Iraanse" eerbetoon aan Kayhan Kalhor stond de vuurtempel bij de Iraanse historische stad Isfahan model. De Nederlandse jazzcomponist Rembrandt Frerichs schrijft een nieuw spectaculair “oosters" werk voor cello, kamancheh en de strijkers van Amsterdam Sinfonietta.


Amsterdam Sinfonietta
Candida Thompson leiding en viool
Kian Soltani cello
Kayhan Kalhor kamancheh

Jacobsen Atashgah voor kamancheh, slagwerk en strijkensemble
Schubert Nacht und Träume, D. 827
Vali The Girl From Shiraz
Vali Love Drunk
Layegh Tempus V uit Sus-Septed Tempus voor strijkorkest
Schubert Quartettsatz in c, D. 703 (versie voor strijkorkest)
Frerichs opdrachtwerk voor cello, kamancheh, piano, slagwerk en strijkorkest

Road to Iran [uitverkocht]

vr 06 nov 2020 - 21.00 uur, Muziekgebouw

Road to Iran [uitverkocht]

met Kian Soltani en Kayhan Kalhor

Losse kaartprijs € 40 / € 36 (Vrienden)
Serieprijs € 32 / € 28 (Vrienden)

Voor Road to Iran heeft Amsterdam Sinfonietta de handen ineengeslagen met supertalent Kian Soltani, geboren in Oostenrijk maar van Iraanse afkomst, en de wereldberoemde Iraanse kamancheh speler Kayhan Kalhor. In dit programma komen de twee werelden van de Iraanse muziek en de westerse klassieke muziek samen. De Iraanse componist Farokhzad Layegh geeft de klassieke Perzische muziek een nieuwe dimensie door de Sus-Septed Tempi te schrijven voor een westers strijkorkest. Bij de Amerikaan Colin Jacobsen werkt het andersom; voor zijn poëtische, “Iraanse" eerbetoon aan Kayhan Kalhor stond de vuurtempel bij de Iraanse historische stad Isfahan model. De Nederlandse jazzcomponist Rembrandt Frerichs schrijft een nieuw spectaculair “oosters" werk voor cello, kamancheh en de strijkers van Amsterdam Sinfonietta.


Amsterdam Sinfonietta
Candida Thompson leiding en viool
Kian Soltani cello
Kayhan Kalhor kamancheh

Jacobsen Atashgah voor kamancheh, slagwerk en strijkensemble
Schubert Nacht und Träume, D. 827
Schubert Suleika I, D. 720
Vali The Girl From Shiraz
Vali Love Drunk
Frerichs Chaharpareh voor cello, kamancheh, piano, slagwerk en strijkorkest
Layegh Tempi V en VII uit Sus-Septed Tempus voor strijkorkest
Schubert Quartettsatz in c, D. 703 (versie voor strijkorkest)
Frerichs opdrachtwerk voor cello, kamancheh, piano, slagwerk en strijkorkest

Divine light

za 28 nov 2020 - 18.30 uur, Muziekgebouw

Divine light

met Håkan Hardenberger en Miah Persson

Losse kaartprijs € 40 / € 36 (Vrienden)
Serieprijs € 32 / € 28 (Vrienden)

De Zweedse trompettist Håkan Hardenberger en landgenote Miah Persson voegen zich bij Amsterdam Sinfonietta voor een feestelijk en gevarieerd kerstprogramma. Hardenberger laat zijn trompet jubelen in het Trompetconcert van Telemann. Voor de sopraan is een glansrol weggelegd in de Cantate 'Jauchzet Gott in allen Landen'. Uit de prachtige aria Eternal Source of Light Divine van Händel, begeleid door een lyrische trompet en ingetogen harmonieën, spreekt een spirituele dankbaarheid voor de Britse koningin Anne Stuart. Beethoven uitte zijn dankbaarheid na het wonderlijke herstel van een ernstige ziekte in Heiliger Dankgesang, dat door de kerktoonsoort en de koraalachtige melodie een welhaast sacraal karakter krijgt. Het concert sluit af met twee traditionele Zweedse kerstliederen.


Amsterdam Sinfonietta
Candida Thompson leiding en viool
Håkan Hardenberger trompet
Miah Persson sopraan


Telemann Trompetconcert in D
Beethoven Heiliger Dankgesang, uit strijkkwartet nr. 13, op. 132
Bach Cantate 'Jauchzet Gott in allen Landen', BWV 51
Händel Eternal Source Of Light Divine
Traditional Twee Zweedse Kerstliederen

Divine light

za 28 nov 2020 - 21.00 uur, Muziekgebouw

Divine light

met Håkan Hardenberger en Miah Persson

Losse kaartprijs € 40 / € 36 (Vrienden)
Serieprijs € 32 / € 28 (Vrienden)

De Zweedse trompettist Håkan Hardenberger en landgenote Miah Persson voegen zich bij Amsterdam Sinfonietta voor een feestelijk en gevarieerd kerstprogramma. Hardenberger laat zijn trompet jubelen in het Trompetconcert van Telemann. Voor de sopraan is een glansrol weggelegd in de Cantate 'Jauchzet Gott in allen Landen'. Uit de prachtige aria Eternal Source of Light Divine van Händel, begeleid door een lyrische trompet en ingetogen harmonieën, spreekt een spirituele dankbaarheid voor de Britse koningin Anne Stuart. Beethoven uitte zijn dankbaarheid na het wonderlijke herstel van een ernstige ziekte in Heiliger Dankgesang, dat door de kerktoonsoort en de koraalachtige melodie een welhaast sacraal karakter krijgt. Het concert sluit af met twee traditionele Zweedse kerstliederen.


Amsterdam Sinfonietta
Candida Thompson leiding en viool
Håkan Hardenberger trompet
Miah Persson sopraan


Telemann Trompetconcert in D
Beethoven Heiliger Dankgesang, uit strijkkwartet nr. 13, op. 132
Bach Cantate 'Jauchzet Gott in allen Landen', BWV 51
Händel Eternal Source Of Light Divine
Traditional Twee Zweedse Kerstliederen

Divine light

zo 06 dec 2020 - 10.30 uur, Het Concertgebouw

Divine light

met Håkan Hardenberger en Miah Persson

Losse kaartprijs € / € (Vrienden)
Serieprijs € / € (Vrienden)

De Zweedse trompettist Håkan Hardenberger en landgenote Miah Persson voegen zich bij Amsterdam Sinfonietta voor een feestelijk en gevarieerd kerstprogramma. Hardenberger laat zijn trompet jubelen in het Trompetconcert van Telemann. Voor de sopraan is een glansrol weggelegd in de Cantate 'Jauchzet Gott in allen Landen'. Uit de prachtige aria Eternal Source of Light Divine van Händel, begeleid door een lyrische trompet en ingetogen harmonieën, spreekt een spirituele dankbaarheid voor de Britse koningin Anne Stuart. Beethoven uitte zijn dankbaarheid na het wonderlijke herstel van een ernstige ziekte in Heiliger Dankgesang, dat door de kerktoonsoort en de koraalachtige melodie een welhaast sacraal karakter krijgt. Het concert sluit af met twee traditionele Zweedse kerstliederen.


Amsterdam Sinfonietta
Candida Thompson leiding en viool
Håkan Hardenberger trompet
Miah Persson sopraan

Telemann Trompetconcert in D
Beethoven Heiliger Dankgesang, uit strijkkwartet nr. 13, op. 132
Bach Cantate 'Jauchzet Gott in allen Landen', BWV 51
Händel Eternal Source Of Light Divine
Traditional Twee Zweedse Kerstliederen

Breder dan klassiek

di 19 jan 2021 - 20.15 uur, Het Concertgebouw

Breder dan klassiek

met The Tallest Man on Earth

Kaartprijs € 49 / € 44 (Vrienden)

Voor de Breder dan klassiek 2021-editie heeft Amsterdam Sinfonietta de Zweedse singer-songwriter Kristian Matsson uitgenodigd, bekend onder de artiestennaam The Tallest Man on Earth. Met slechts zijn grofkorrelige stem en een gitaar krijgt hij een zaal muisstil – en natuurlijk met zijn alsmaar groeiende selectie wonderschone nummers. Op een avond bespeelt hij tot wel tien gitaren, van akoestisch tot banjo. Vorig jaar verscheen zijn vijfde album I Love You. It's a Fever Dream, waarmee hij op wereldtour ging. Op YouTube plaatste Matsson de zelfgeproduceerde videoserie The Light in Demos, waarin hij nieuwe nummers en covers lanceert. The Tallest Man on Earth en Amsterdam Sinfonietta betoveren u gegarandeerd met songs uit het rijke oeuvre van The Tallest Man on Earth, klassieke muziek en een aantal zeer speciale covers.


Amsterdam Sinfonietta
Candida Thompson leiding en viool
The Tallest Man on Earth zang en gitaar

  • 06 36
  • 06 35
  • 06 34
  • 06 33
  • 06 32
  • 06 31
  • 06 30
  • 06 29
  • 06 28
  • 06 27
  • 06 26
  • 06 25
  • 06 24
  • 06 23
  • 06 22
  • 06 21
  • 06 20
  • 06 19
  • 06 18
  • 06 17
  • 06 16
  • 06 15
  • 06 13
  • 06 12
  • 06 11
  • 06 10
  • 06 09
  • 06 08
  • 06 07
  • 06 06
  • 07 34
  • 07 33
  • 07 32
  • 07 31
  • 07 30
  • 07 28
  • 07 27
  • 07 26
  • 07 25
  • 07 24
  • 07 23
  • 07 22
  • 07 21
  • 07 20
  • 07 19
  • 07 18
  • 07 17
  • 07 16
  • 07 15
  • 07 12
  • 07 11
  • 07 10
  • 07 09
  • 07 08
  • 07 07
  • 07 06
  • 07 05
  • 08 36
  • 08 35
  • 08 32
  • 08 31
  • 08 30
  • 08 29
  • 08 28
  • 08 27
  • 08 26
  • 08 25
  • 08 24
  • 08 23
  • 08 22
  • 08 21
  • 08 20
  • 08 19
  • 08 18
  • 08 17
  • 08 16
  • 08 15
  • 08 14
  • 08 13
  • 08 12
  • 08 11
  • 08 08
  • 08 07
  • 08 06
  • 08 05
  • 09 32
  • 09 31
  • 09 30
  • 09 29
  • 09 27
  • 09 26
  • 09 25
  • 09 24
  • 09 23
  • 09 22
  • 09 21
  • 09 20
  • 09 19
  • 09 18
  • 09 17
  • 09 16
  • 09 15
  • 09 14
  • 09 13
  • 09 12
  • 09 11
  • 09 10
  • 09 09
  • 09 08
  • 09 07
  • 09 06
  • 09 05
  • 10 08
  • 12 34
  • 12 33
  • 12 08
  • 12 07
  • 14 08
  • 14 07
  • 14 06
  • 22 08
  • 22 07
  • 26 24
  • 26 23
  • 26 22
  • 26 21
  • 26 20
  • 26 19
Geselecteerde stoelen: Maak selectie
bevestig stoelselectie
Serenade

za 06 feb 2021 - 20.15 uur, Muziekgebouw

Serenade

met Fazil Say

Losse kaartprijs € 40 / € 36 (Vrienden)
Serieprijs € 32 / € 28 (Vrienden)

De Turkse pianist en componist Fazil Say keert terug bij Amsterdam Sinfonietta met The Moving Mansion. Deze ode aan Atatürk voert terug naar een fameuze gebeurtenis uit het leven de Turkse volksheld én fervent natuurliefhebber: hij liet een landhuis verplaatsen om een plataan te redden. Sjostakovitsj experimenteerde als jongeling veel met het componeren voor kamerensembles. De Twee Stukken voor Strijkoctet 'Prelude en Scherzo' schreef hij toen hij nog conservatoriumstudent was. Desalniettemin is de typische muzikale stijl van zijn latere composities in dit werk al aanwezig: een dramatisch en weemoedig voorspel, gevolgd door een krachtig-virtuoos Scherzo met stuwende ritmes. Sjostakovitsj droeg het werk op aan de nagedachtenis van zijn hartsvriend Vladimir Koertsjavov, een veelbelovend dichter die onverwacht was overleden. In de zomer van 1880 schreef Tsjaikovski zijn geliefde, wonderschone Serenade voor strijkers als een hommage aan Mozart, die zelf vele serenades had geschreven. Het eerste pianoconcert van Sjostakovitsj was aanvankelijk bedoeld als concert voor trompet en orkest. Slechts de kleine, maar onvergetelijke glansrol voor solotrompet is overeind gebleven in dit vrolijke, clowneske concert.


Amsterdam Sinfonietta
William Hagen leiding en viool
Fazil Say piano

Sjostakovitsj Twee stukken voor octet (versie voor strijkorkest)
Sjostakovitsj Pianoconcert nr. 1 in c, op. 35
Tsjaikovski Serenade voor strijkers
Say Yürüyen Köşk: The Moving Mansion (versie voor strijkorkest)

  • 01 26
  • 01 24
  • 01 22
  • 01 20
  • 01 18
  • 01 16
  • 01 14
  • 02 05
  • 02 07
  • 02 15
  • 02 17
  • 02 23
  • 02 25
  • 03 26
  • 03 24
  • 03 20
  • 03 18
  • 03 16
  • 03 14
  • 03 12
  • 03 10
  • 04 01
  • 04 03
  • 04 07
  • 04 09
  • 04 11
  • 04 13
  • 04 15
  • 04 17
  • 04 19
  • 04 21
  • 04 23
  • 04 25
  • 05 26
  • 05 24
  • 05 22
  • 05 20
  • 05 18
  • 05 16
  • 05 14
  • 05 12
  • 05 10
  • 05 08
  • 05 06
  • 05 04
  • 05 02
  • 06 03
  • 06 05
  • 06 07
  • 06 09
  • 06 11
  • 06 13
  • 06 15
  • 06 17
  • 06 19
  • 06 21
  • 06 23
  • 06 25
  • 07 26
  • 07 24
  • 07 22
  • 07 20
  • 07 18
  • 07 16
  • 07 14
  • 07 12
  • 07 10
  • 07 08
  • 07 06
  • 07 04
  • 07 02
  • 08 01
  • 08 03
  • 08 05
  • 08 07
  • 08 09
  • 08 11
  • 08 13
  • 08 15
  • 08 17
  • 08 19
  • 08 21
  • 08 23
  • 08 25
  • 08 26
  • 08 24
  • 08 22
  • 10 01
  • 10 03
  • 10 05
  • 10 07
  • 10 09
  • 10 11
  • 10 13
  • 10 15
  • 10 17
  • 10 19
  • 10 21
  • 10 23
  • 10 25
  • 10 24
  • 10 22
  • 11 26
  • 11 24
  • 11 22
  • 11 20
  • 11 18
  • 11 16
  • 11 14
  • 11 12
  • 11 10
  • 11 08
  • 11 06
  • 11 04
  • 11 02
  • 12 01
  • 12 03
  • 12 05
  • 12 07
  • 12 09
  • 12 11
  • 12 13
  • 12 15
  • 12 17
  • 12 19
  • 12 21
  • 12 23
Geselecteerde stoelen: Maak selectie
bevestig stoelselectie
Serenade

vr 12 feb 2021 - 20.15 uur, Het Concertgebouw

Serenade

met Fazil Say

Losse kaartprijs € 43 / € 38,50 (Vrienden)
Serieprijs € 34,50 / € 30 (Vrienden)

De Turkse pianist en componist Fazil Say keert terug bij Amsterdam Sinfonietta met The Moving Mansion. Deze ode aan Atatürk voert terug naar een fameuze gebeurtenis uit het leven de Turkse volksheld én fervent natuurliefhebber: hij liet een landhuis verplaatsen om een plataan te redden. De variaties van Arenski, de bewerking van het langzame tweede deel uit zijn tweede strijkkwartet, zijn een muzikaal eerbetoon van de componist aan zijn overleden vriend Tsjaikovski. In de zomer van 1880 schreef Tsjaikovski zijn geliefde, wonderschone Serenade voor strijkers als een hommage aan Mozart, die zelf vele serenades had geschreven. Het eerste pianoconcert van Sjostakovitsj was aanvankelijk bedoeld als concert voor trompet en orkest. Slechts de kleine, maar onvergetelijke glansrol voor solotrompet is overeind gebleven in dit vrolijke, clowneske concert.


Amsterdam Sinfonietta
William Hagen leiding en viool
Fazil Say piano

Arenski Variaties op een thema van Tsjaikovski
Sjostakovitsj Pianoconcert nr. 1 in c, op. 35
Tsjaikovski Serenade voor strijkers
Say Yürüyen Köşk: The Moving Mansion (versie voor strijkorkest)

  • 09 40
  • 09 39
  • 09 06
  • 09 05
  • 09 04
  • 09 03
  • 09 02
  • 09 01
  • 10 38
  • 10 37
  • 10 04
  • 10 03
  • 10 02
  • 10 01
  • 12 38
  • 12 37
  • 13 04
  • 13 03
  • 14 40
  • 14 39
  • 14 04
  • 14 03
  • 15 04
  • 15 03
  • 15 01
  • 18 40
  • 18 39
  • 18 38
  • 18 37
  • 19 40
  • 19 39
  • 19 38
  • 19 37
  • 19 36
  • 19 35
  • 21 40
  • 21 39
  • 21 06
  • 21 05
  • 22 34
  • 22 33
  • 24 02
  • 25 08
  • 26 22
  • 26 21
Geselecteerde stoelen: Maak selectie
bevestig stoelselectie
Flow my tears

wo 03 mrt 2021 - 20.15 uur, Muziekgebouw

Flow my tears

Treurzangen voor strijkers, hoorn en tenor

Losse kaartprijs € 40 / € 36 (Vrienden)
Serieprijs € 32 / € 28 (Vrienden)

Van de middeleeuwse liederen van Holst naar Brittens Lachrimae lijkt een kleine overgang. Britten reflecteert hierin op een Lachrimae van renaissancecomponist John Dowland. De treurzangen behouden het weemoedige, spookachtige karakter van Dowland. Ook citeert Britten zijn beroemde aria Flow my tears, die nu door strijkorkest wordt uitgevoerd. Dan de Kammersinfonie 110a, een groter contrast met de melancholische Lachrimae bestaat haast niet. Depressief en opgejaagd schreef Sjostakovitsj een requiem voor zichzelf, intiem en zeer aangrijpend. Felix Klieser en Ilker Arcayürek zijn te horen in Brittens Serenade voor tenor en hoorn. De Duitse hoornist, die zonder armen is geboren, leerde als kind al snel de kleppen van de hoorn met zijn tenen te bedienen. In Brittens meesterlijke bloemlezing van Engelse verzen wordt de nacht bezongen: duister, eng, stil en hoopgevend.


Amsterdam Sinfonietta
Candida Thompson leiding en viool
Felix Klieser hoorn
Ilker Arcayürek tenor

Holst Vier Liederen voor tenor en viool
Britten Lachrymae, op. 48a
Sjostakovitsj Kammersinfonie, op. 110a
Dowland Flow my tears
Britten Serenade, op. 31 voor tenor, hoorn en strijkorkest

  • 01 26
  • 01 24
  • 01 22
  • 01 20
  • 01 04
  • 01 02
  • 02 01
  • 02 19
  • 02 21
  • 03 26
  • 03 24
  • 03 22
  • 03 20
  • 03 18
  • 03 16
  • 03 14
  • 03 12
  • 04 05
  • 04 07
  • 04 09
  • 04 11
  • 04 13
  • 04 15
  • 04 17
  • 04 19
  • 04 21
  • 04 23
  • 04 25
  • 05 26
  • 05 24
  • 05 22
  • 05 20
  • 05 18
  • 05 16
  • 05 14
  • 05 12
  • 05 10
  • 05 08
  • 05 06
  • 05 04
  • 05 02
  • 06 05
  • 06 07
  • 06 09
  • 06 11
  • 06 13
  • 06 15
  • 06 17
  • 06 19
  • 06 21
  • 06 23
  • 06 25
  • 07 26
  • 07 24
  • 07 22
  • 07 20
  • 07 18
  • 07 16
  • 07 14
  • 07 12
  • 07 10
  • 07 08
  • 07 06
  • 07 04
  • 08 01
  • 08 03
  • 08 05
  • 08 07
  • 08 11
  • 08 13
  • 08 15
  • 08 17
  • 08 19
  • 08 21
  • 08 23
  • 08 25
  • 08 26
  • 08 24
  • 10 01
  • 10 03
  • 10 05
  • 10 07
  • 10 09
  • 10 11
  • 10 19
  • 10 21
  • 10 23
  • 10 25
  • 11 04
  • 11 02
  • 12 01
  • 12 07
  • 12 09
  • 12 11
  • 12 13
  • 12 15
  • 12 17
  • 12 19
  • 12 21
  • 12 23
Geselecteerde stoelen: Maak selectie
bevestig stoelselectie
In memoriam

wo 10 mrt 2021 - 20.15 uur, Het Concertgebouw

In memoriam

met het Nederlands Kamerkoor

Losse kaartprijs € 70 / € 63 (Vrienden)
Serieprijs € 56 / € 49 (Vrienden)

Amsterdam Sinfonietta en het Nederlands Kamerkoor hernemen In memoriam, waarmee ze samen in 2017 met groot succes door Zuid-Amerika toerden. Pärt schreef een hypnotiserend gebed voor vrede ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de aanslag in Madrid. Bach schreef de Chaconne na het overlijden van zijn eerste vrouw en bracht daarmee het genre tot een ongekend hoogtepunt. De Chaconne overtreft alles wat daarvoor voor vioolsolo is geschreven. Gemangeld door het systeem en depressief schreef Sjostakovitsj een In memoriam voor zichzelf. Barshai's bewerking voor strijkorkest vond Sjostakovitsj beter dan het origineel. Het requiem van Fauré klinkt niet als een requiem. Hoe kan het ook, deze optimistische ode aan het eeuwige leven. Subtiele choreografieën en theatrale elementen maken de nagedachtenissen nog intenser en invoelbaarder.


Amsterdam Sinfonietta
Candida Thompson leiding en viool
Nederlands Kamerkoor
Mónica Monteiro sopraan
Jasper Schweppe bariton

Nystedt Immortal Bach
Bach Chaconne voor viool en vocaal ensemble
Pärt Da Pacem Domine
Sjostakovitsj Kammersinfonie op. 110a
Fauré Requiem

  • 06 39
  • 06 38
  • 06 37
  • 06 36
  • 06 35
  • 06 34
  • 06 33
  • 06 32
  • 06 31
  • 06 30
  • 06 29
  • 06 28
  • 06 27
  • 06 26
  • 06 25
  • 06 24
  • 06 23
  • 06 22
  • 06 21
  • 10 40
  • 10 39
  • 10 38
  • 10 37
  • 10 36
  • 10 35
  • 13 40
  • 13 39
  • 13 38
  • 13 37
  • 13 36
  • 13 35
  • 15 38
  • 15 37
  • 15 36
  • 15 35
  • 17 39
  • 19 40
  • 19 39
  • 19 38
  • 19 37
  • 21 40
  • 21 39
  • 21 38
  • 21 37
  • 21 36
  • 21 35
  • 21 34
  • 21 33
  • 21 08
  • 21 07
  • 21 06
  • 21 05
  • 21 04
  • 21 03
  • 21 02
  • 21 01
  • 23 40
  • 23 39
  • 23 38
  • 23 37
  • 23 36
  • 23 35
  • 23 34
  • 23 33
  • 23 08
  • 23 07
  • 23 06
  • 23 05
  • 23 04
  • 23 03
  • 23 02
  • 23 01
  • 25 40
  • 25 39
  • 25 38
  • 25 37
  • 25 36
  • 25 35
  • 25 34
  • 25 33
  • 26 32
  • 26 31
  • 26 30
  • 26 29
  • 26 28
  • 26 27
  • 26 26
  • 26 25
  • 26 24
  • 26 23
  • 26 22
  • 26 21
  • 28 40
  • 28 39
  • 28 38
  • 28 37
  • 28 36
  • 28 35
  • 28 34
  • 28 33
  • 28 20
  • 28 19
  • 28 18
  • 28 17
  • 28 16
  • 28 15
  • 28 14
  • 28 13
  • 28 12
  • 28 11
  • 28 10
  • 28 09
  • 28 08
  • 28 07
  • 28 06
  • 28 05
  • 28 04
  • 28 03
  • 28 02
  • 28 01
Geselecteerde stoelen: Maak selectie
bevestig stoelselectie
Forellenkwintet

za 24 apr 2021 - 20.15 uur, Het Concertgebouw - Kleine Zaal

Forellenkwintet

Amsterdam Sinfonietta Solisten en David Kadouch

Losse kaartprijs € 58 (Rang 1+) / € 52 (Rang 1+, Vrienden)
Serieprijs € 46,50 (Rang 1+) / € 40,50 (Rang 1+, Vrienden)

The Washington Post noemde de jonge Franse pianist David Kadouch “intelligent and imaginative". Niet voor niets namen grote pianisten als Murray Perahia en Mauricio Pollini hem graag onder hun hoede. Een nieuwe meesterpianist is geboren. Met de solisten van Amsterdam Sinfonietta speelt hij twee pianokwintetten van Schubert en Ries, met de ongebruikelijke bezetting van piano, viool, altviool, cello en contrabas. Op verzoek van zijn opdrachtgever verwerkte Schubert zijn lied Die Forelle in de compositie. Het weerspiegelt duidelijk de jonge stedeling op het zomerse platteland. Ondanks een onbeantwoorde liefde straalt ook zijn pianokwartet Adagio en Rondo Concertante briljante virtuositeit en levensvreugde uit.


Amsterdam Sinfonietta Solisten
Candida Thompson viool
Georgy Kovalev altviool
Valentino Worlitzsch cello
Ying Lai Green contrabas
David Kadouch piano

Schubert Adagio en Rondo in F, D. 487 voor pianokwartet
Ries Pianokwintet in b, op. 74
Schubert Pianokwintet in A, D. 667 'Die Forelle'

  • 02 17
  • 02 16
  • 03 12
  • 03 11
  • 03 08
  • 03 07
  • 03 06
  • 03 05
  • 04 07
  • 04 06
  • 04 05
  • 04 04
  • 05 08
  • 05 07
  • 07 22
  • 07 21
  • 08 22
  • 08 21
  • 08 20
  • 08 19
  • 08 18
  • 08 07
  • 08 06
  • 08 05
  • 08 04
  • 09 22
  • 09 21
  • 09 11
  • 09 10
  • 10 16
  • 10 15
  • 10 14
  • 10 13
  • 10 12
  • 10 11
  • 10 10
  • 10 09
  • 12 19
  • 12 18
  • 12 17
  • 12 16
  • 12 13
  • 12 12
  • 12 11
  • 12 10
  • 12 09
  • 12 08
  • 12 07
  • 12 06
  • 12 05
  • 12 04
  • 13 16
  • 13 15
  • 13 14
  • 13 13
  • 13 12
  • 13 11
  • 13 10
  • 13 09
  • 13 08
  • 13 07
  • 13 06
  • 13 05
  • 13 04
Geselecteerde stoelen: Maak selectie
bevestig stoelselectie
Piano piano

vr 14 mei 2021 - 20.15 uur, Muziekgebouw

Piano piano

met werken van Busoni, Beethoven en Wagemans

Losse kaartprijs € 40 / € 36 (Vrienden)
Serieprijs € 32 / € 28 (Vrienden)

Onverschrokken, duizelingwekkend, uniek', zo beschrijft de Guardian pianiste Tamara Stefanovich. Bij Amsterdam Sinfonietta soleert ze in een piano-overgoten programma. Busoni schreef het concert voor piano en strijkorkest op 12-jarige leeftijd. Anders dan zijn latere monumentale werken volgt dit onbevangen en frisse jeugdwerk eerder het voorbeeld van Mozart en Schubert. In de Drie Vlinderdansen bekent Peter-Jan Wagemans zijn fascinatie voor de kleuren en beweeglijkheid van vlinders, van de grote, zwevende Atlasvlinder tot een wilde wolk fladderende witjes. Beethovens Grosse Fuge en de Cavatina zijn niet alleen fel contrasterende stukken, het zijn ongetwijfeld ook de meest opzienbarende prestaties van de componist. De Grosse Fuge staat bekend als zijn meest visionaire compositie. Of in de woorden van Stravinsky: 'Deze muziek zal modern blijven tot het einde der tijden.'


Amsterdam Sinfonietta
Daniel Bard leiding en viool
Tamara Stefanovich piano

Franck Prélude, Fugue et Variation in b, op. 18
Nicolaou Etudes voor piano solo (selectie)
Busoni Pianoconcert, K. 80
Wagemans Drie Vlinderdansen voor piano en strijkorkest
Beethoven Cavatina en Grosse Fuge (op. 133) uit strijkkwartet nr. 13

  • 01 26
  • 01 24
  • 01 22
  • 01 20
  • 01 18
  • 01 16
  • 02 01
  • 02 03
  • 02 09
  • 02 11
  • 02 15
  • 02 17
  • 02 19
  • 02 21
  • 02 23
  • 02 25
  • 03 26
  • 03 24
  • 03 22
  • 03 20
  • 03 18
  • 03 16
  • 03 14
  • 03 12
  • 03 10
  • 03 08
  • 04 01
  • 04 03
  • 04 07
  • 04 09
  • 04 11
  • 04 13
  • 04 15
  • 04 17
  • 04 19
  • 04 21
  • 04 23
  • 04 25
  • 05 26
  • 05 22
  • 05 20
  • 05 18
  • 05 16
  • 05 14
  • 05 12
  • 05 10
  • 05 08
  • 05 06
  • 05 04
  • 05 02
  • 06 01
  • 06 03
  • 06 07
  • 06 09
  • 06 11
  • 06 13
  • 06 15
  • 06 17
  • 06 19
  • 06 21
  • 06 23
  • 06 25
  • 07 16
  • 07 14
  • 07 12
  • 07 10
  • 07 08
  • 07 06
  • 07 04
  • 07 02
  • 08 01
  • 08 03
  • 08 05
  • 08 07
  • 08 09
  • 08 11
  • 08 15
  • 08 17
  • 08 19
  • 08 21
  • 08 23
  • 08 25
  • 08 26
  • 08 24
  • 08 22
  • 10 01
  • 10 03
  • 10 05
  • 10 07
  • 10 09
  • 10 11
  • 10 13
  • 10 15
  • 10 17
  • 10 21
  • 10 23
  • 10 25
  • 10 24
  • 10 22
  • 11 24
  • 12 01
  • 12 03
  • 12 05
  • 12 07
  • 12 11
  • 12 13
  • 12 15
  • 12 17
  • 12 19
  • 12 21
  • 12 23
  • 12 25
Geselecteerde stoelen: Maak selectie
bevestig stoelselectie
Met een serie ontvangt u 20% korting.

Amsterdam Sinfonietta maakt gebruik van Cookies ter verbetering van onze website. Maakt u verder gebruik van onze website dan gaat u hiermee akkoord.
Meer informatie

Ok