In Lonely Angel beleef je een intrigerende mix van barokke en moderne muziek rond de thema’s worsteling, verlossing en troost. Rick Stotijn laat de donkere stem van zijn contrabas klinken in Mazzoli’s Dark With Excessive Bright.
In Vasks Lonely Angel zweeft een engel boven de wereld die bedroefd de toestand van de verwoeste aarde aanschouwt. Een bijna onmerkbare, liefdevolle aanraking van zijn vleugels brengt troost en heling. De solo-viool fungeert als bovenmenselijke stem van de engel die onvermoeibaar over de wereld waakt. Mazzoli benut de donkere en ontroerende klank van de contrabas in Dark with Excessive Bright, een frase uit Miltons epische gedicht Paradise Lost, dat thema’s als goed en kwaad, vergeving en verlossing onderzoekt. Door het programma heen loopt Honeggers Tweede symfonie als een naderende redding. Geschreven tijdens de Tweede Wereldoorlog en ondanks het donkere karakter van het werk, eindigt de symfonie optimistisch en jubelend in een ontroerende climax, als symbool voor hoop en bevrijding.